اگرچه نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که تولیدات شبکه سه بالاتر از همه تولیدات ایستاده است؛ اما برنامههایی همچون برمودا کامران نجف زاده و المیرا شریفی مقدم بیشتر از ۳۰۰ میلیون بار در شبکههای اجتماعی دیده شدند و این درحالی است که این برنامهها از تولیدات این شبکه نیستند. دادهها و آمارهایی که از شبکههای اجتماعی به دست میآید میتواند نقیضی برابر نظرسنجی باشد.
حسین قره: حتماً این روزها به نظرسنجیها و یا نظراتی که بر اساس دادههای این نظرسنجیها گفته شده، برخوردهاید. یکی از نهادهایی که این روزها و بعد از تعطیلات نوروز سوار بر موج نظرسنجیها به دنبال مقاصدی است که جبران مافات و گذشته کند، سازمان صداوسیما است.برنامههای نوروزی این سازمان اگرچه خالی از ایراد نبود، اما چون از مواضع تندوتیز دوساله گذشته برگشته و به بعضی از هنرمندان و مجریان و برنامهسازان فرصت داد تا باری دیگر از قاب تلویزیون با مردم ارتباط بگیرند، نسبت به سقوطی که در ماههای سال قبل داشت و از زیر بار برنامههایی با ۷ و ۱۰ درصد مخاطب خلاص شد و بالا آمد، سریعاً مدیران این سازمان در تمامی نشستها از موفقیت برنامه تحول خود سخن گفتند که از جمله آنان رئیس این سازمان، پیمان جبلی بود.
در میان تمام نظرسنجیهای انجام شده، آخرین آن «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونهی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردینماه» سال جاری بود که جای تحلیل و بررسی دارد. چراکه نتایج و دادهها با آنچه در کوچه و خیابان و جای بروز افکار مردم وجود دارد، متمایز است.
نظرسنجی و مردم، مردم و شبکههای اجتماعی
یکی از شیوههای مدرن فهم شرایط جامعه، نظرسنجی و پایش افکار عمومی است که به مدیران بالادست و فرمان میدهد که مدیریتشآنچه میزان با خواست و اراده ملتی که از آنان رأی گرفته برکرسی قدرت (در هر سطحی) تکیه زدهاند، مطابقت دارد. مردم چه میخواهند و بر اساس دادهها برای آینده جامعه برنامهریزی کرده و همافزایی جامعه و ارکان حاکمیت افزایش یابد.
اگرچه نظرسنجیها تقریبی است و تحلیل دادهها از اصول علوم اجتماعی تبعیت میکند؛ اما تشکیکها در داده و اطلاعات و برآمده از آنان میتواند به فهم بهتر موضوعات مورد نظرسنجی کمک کرده یا آنان را اصلاح کند.
یکی از مراکز نظرسنجی مستقر در ایران مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است. این مرکز در آخرین نظرسنجی خود درباره صداوسیما و میزان مخاطب به آمارها و دادههایی رسیده است که قابل تشکیک است و میتوان درباره آن حرف زد.
این نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونهی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردینماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده است. بنا بر گزارش این مرکز مهمترین یافتههای این نظرسنجی ازاینقرار است که ۲/۶۲ درصد ایرانیان، تلویزیون میبینند و به ترتیب شبکه ۳، آی فیلم و شبکه یک، پربازدیدترین شبکههای تلویزیونی هستند.
آیا این نتیجه قابل تشکیک است و از آن مهمتر آیا از این آمار میتوان عملکرد این سالهای تلویزیون که زیر نگین آقایان پیمان جبلی و وحید جلیلی اراده میشده است را توجیه کرد. آیا به این دادهها میتوان تأکید کرد که عمل کرده آقایان و آنچه ساختهاند با نظر مردم مطابقت دارد.