آشنایی با حریفان ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

تیم ملی فوتبال کشورمان با ۲ تیم عربی و یک حریف از شرق آسیا در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا هم‌گروه شده است.

آشنایی با حریفان ایران در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا

تیم ملی فوتبال کشورمان با ۲ تیم عربی و یک حریف از شرق آسیا در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا هم‌گروه شده است. به گزارش خبرنگار ورزشی شرکت عمرانی کارکنان، قرعه‌کشی مرحله گروهی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که قرار است از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه(۲۲ دی تا ۲۱ بهمن) در قطر برگزار شود، روز گذشته انجام و در نهایت مشخص شد تیم ملی کشورمان در گروه C  این رقابت‌ها باید به مصاف امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ همگروه شد. در زیر با حریفان شاگردان قلعه‌نویی در این مسابقات آشنا می‌شویم. امارات پسران زاید(لقب تیم ملی امارات) پس از صعود به مرحله پلی‌آف جام جهانی ۲۰۲۲ با نتیجه دو بر یک مغلوب استرالیا شده و از تقابل با پرو برای رسیدن به قطر بازماندند. این تیم که اکنون در رتبه ۷۲ جهان و هشتم آسیا قرار گرفته، با احتساب دوره آتی، تاکنون ۱۱ دوره در جام ملت‌ها شرکت کرده و عنوان نایب قهرمانی سال ۱۹۹۶، سومی ۲۰۱۵ و چهارمی ۱۹۹۲ و ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد‌. امارات در تنها دوره حضورش در جام جهانی در سال ۱۹۹۰ هر سه بازی را شکست خورد و موفق به صعود از گروهش نشد. ۲ قهرمانی در جام خلیج فارس(۲۰۰۷ و ۲۰۱۳) چهارمی عرب کاپ فیفا در سال ۱۹۹۸ و حضور در جام کنفدراسیون‌های سال ۱۹۹۷ دیگر افتخارات قابل ذکر امارات هستند.

رودلفو آروآبارنا، سرمربی آرژانتینی ۴۷ که سابقه سرمربیگری تیم‌های تیگره، ناسیونال اروگوئه، بوکا جونیورز، الوصل امارات، الریان قطر، شباب الاهلی امارات و پیرامیدس مصر را در کارنامه دارد از ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ به عنوان سرمربی امارات مشغول فعالیت است و تاکنون در ۱۴ بازی آمار چهار برد، سه مساوی و ۷ باخت را با هدایت این تیم ثبت کرده. از بازیکنان تاثیرگذار فعلی امارات می‌توان به علی خسیف، خالد عیسی، خلیفه الحمادی، عبدالعزیز هیکل، محمد عبدالبسیط،  ثانون الزعبی، فابیو لیما، عبدالله رامادان، حارب عبدالله، بندر الاحبابی، ماجد حسن، علی سالمین، عمر عبدالرحمان، کایو کاندو و علی مبهوت می‌توان نام برد. ایران و امارات که باید ۶ بهمن در جام ملت‌ها به مصاف هم بروند، در این رقابت‌ها پنج بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم تیم ملی کشورمان ۴ برد و یک تساوی بوده اما آمار کلی نبردهای ۲ تیم ۱۸ بازی، ۱۴ برد برای ایران، یک برد برای امارات، سه تساوی، ۲۶ گل برای ایران و ۴ گل برای حریف است. ۴ پیروزی ۳ بر صفر بهترین نتایج ملی‌پوشان کشورمان مقابل تین حریف عربی است و تنها برتری امارات هم با نتیجه ۳ بر یک رقم خورده است. فلسطین فلسطین با صدرنشینی در گروه B مرحله سوم مقدماتی جام ملت‌ها، بالاتر از تیم‌های فیلیپن، مغولستان و یمن جواز حضور در هجدهمین دوره این رقابت‌ها را کسب کرد. شیرهای کنعان(لقب تیم ملی فلسطین) اکنون در جایگاه ۹۳ رنکینگ فیفا و پانزدهم آسیا حضور دارند. فلسطین پس از حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ در شرایطی که در هیچ یک از این دوره‌ها موفق به صعود از مرحله گروهی نشد، برای سومین بار در این مسابقات شرکت می‌کند.  قهرمانی در تورنمنت چلنج کاپ آسیا در سال ۲۰۱۴ تنها افتخار قابل ذکر این تیم است.

  مکرم دابوب، سرمربی ۵۰ ساله تونسی با سابقه کار در باشگاه زاریس کشورش از می ۲۰۲۱ هدایت فلسطین زا برعهده گرفت و در ۱۱ دیدار تاکنون آمار خوب ۷ برد، یک مساوی و ۳ باخت را به جا گذاشته است. رامی حماده(دروازه‌بان جبال المکابر) مصعب البطاط(مدافع سرامیکا کلئوپاترا مصر) یاسر حامد(مدافع القادسیه کویت) محمد صالح(مدافع ایسترن کمپانی مصر) محمد یامین(هافبک شباب الخلیل) محمد رشید(هافبک جبال المکابر) جاناتان کانتیانا(هافبک سابق باریتو پوئرتا اندونزی) عدی خاروب(هافبک شباب الخلیل) تامر صیام و محمود ابووردا(مهاجمان شباب الخلیل) اسلام باتران(مهاجم نوگبوا پیچایا تایلند) عبداللطیف بهداری (مدافع مرکز بلاطه) محمود درویش(هافبک هلال القدس) عدی دباغ(مهاجم آروکا پرتغال) محمود وادی(مهاجم طلائع الجیش مصر) و صالح شیهاده(مهاجم ناترس سوئیس) از شاخص‌ترین بازیکنان حال حاضر فلسطین هستند. ایران و فلسطین روز ۱۴ دی اولین بار در جام ملت‌ها مقابل هم قرار می‌گیرند اما در ۵ بازی قبلی سهم ایران ۳ برد، ۲ تساوی، ۱۴ گل زده و ۲ گل خورده بوده که البته بهترین نتیجه تیم کشورمان در بازی دوستانه سال ۲۰۱۱ با پیروزی ۷ بر صفر رقم خورد. هنگ‌کنگ اژدها که اکنون رتبه ۱۴۷ جهان و بیست و هفتم آسیا را در اختیار دارد، با قرار گرفتن در رتبه دوم گروه D مرحله سوم مقدماتی بالاتر از افغانستان و کامبوج توانست خودش را به قطر برساند. هنگ کنگ با سابقه سه دوره حضور در جام ملت‌ها، کسب رتبه سومی سال ۱۹۵۶ و چهارمی ۱۹۶۴، پس از ۵۵ سال بار دیگر در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن شرکت خواهد کرد. کسب رتبه سوم مسابقات کشورهای شرق آسیا در سال ۱۹۹۵، از دیگر عناوین قابل توجه این کشور است. یورن اندرسن، سرمربی ۶۰ ساله نروژی سابق تیم‌های زیر ۲۱ سال لوکرن سوئیس،  روت وایس اوبرهاوزن، دستیاری مونشن گلادباخ، اسکودا ژانتی یونان، کیکرز اوفنباخ آلمان، ماینتس آلمان، اتلتیکی لاریسا یونان،  کارلسروهه آلمان، آستریا سالزبورگ اتریش، تیم ملی کره شمالی و اینچئون یونایتد کره‌جنوبی از ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱ هدایت هنگ‌کنگ را برعهده گرفت و تاکنون آمار ۹ بازی، ۴ برد، ۲ تساوی و ۳ باخت را ثبت کرده است.

  از یاپ هونگ فای(دروازه‌بان ایسترن) سوی وانگ کیت(مدافع لی مان) لئونگ نوک هانگ(مدافع ژی جیانگ پرو چین) لی انگای هوی(مدافع نانتونگ ژیون چین) یوئه زی نام(مدافع میژو هاکای چین) هوانگ یانگ، تان چون لوک(هافبک‌های کیتچی) وونگ وای(هافبک لی مانگ) جو ئینگ ژی(هافبک ساترن) لائو چون(مهاجم کیتچی) سون مینگ هیم(مهاجم ایسترن) اندی راسل و هلیو(مدافعان کیتچی) شینیچی چان(مدافع یونیون رئال اسپانیا) و مت اور(مهاجم گوانگسی پینگو چین) می‌توان به عنوان نفرات کلیدی این تیم یاد کرد. ایران در هر ۶ بازی قبلی‌اش مقابل هنگ‌کنگ در شرایطی که ۱۴ گل زده و فقط یک گل خورده پیروز شده که فقط یک دیدار ۲ تیم در جام ملت‌های آسیا بود. پایان پیام /

دیدگاهتان را بنویسید