باب منندز: ترکیه لیاقت خرید جنگنده اف-16 را ندارد

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشت که ترکیه لیاقت برخورداری از جنگنده‌های پیشرفته اف-16 را ندارد.

باب منندز: ترکیه لیاقت خرید جنگنده اف-16 را ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل شرکت عمرانی کارکنان، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنجشنبه اظهار داشت که ترکیه لیاقت برخورداری از جنگنده‌های پیشرفته «اف-۱۶ بلوک» را ندارد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان»، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در نشستی با حضور «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که ترکیه لیاقت خرید جنگنده اف-۱۶ را ندارد.

وی با توضیحاتی از تحریکات ترکیه علیه یونان و قبرس از آنتونی بلینکن پرسید: «شما چنین کشوری را چگونه توصیف می‌کنید؟»

بلینکن پاسخ داد: «حدس می‌زنم آن را متحد چالش‌برانگیز بنامم.»

منندز ادامه داد: «من این کشور را ترکیه می‌نامم و فکر نمی‌کنم چنین کشوری مستحق داشتن اف-۱۶ باشد. ترکیه چگونه می‌تواند همه این کارها را انجام دهد و سپس بتواند کمک نظامی آمریکا را هم دریافت کند.»

ترکیه در روزهای گذشته از حرکت جنگنده  نسل پنجم خود  بر باند فرودگاه خبر داد(جزئیات بیشتر).

 «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده بود که آنکارا امیدوار است بر مشکلات مربوط به جنگنده اف-۱۶ با واشنگتن غلبه کند و تاکید کرد که این خرید در راستای منافع راهبردی مشترک دو کشور است.

در آوریل ۲۰۲۱، ایالات متحده، ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۴۰۰» از روسیه، از برنامه اف-۳۵ اخراج کرد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اواخر آن‌ سال اعلام کرد که واشنگتن به ایالات متحده پیشنهاد خرید جنگنده‌های اف-۱۶ به جای جنگنده‌های اف-۳۵ را داده است که یک نسل قبل از جنگنده‌های اف-۳۵ هست.

کنگره آمریکا در حال بحث است تا در لایحه بودجه دفاعی سالانه آمریکا برای سال ۲۰۲۳ محدودیت‌های فروش جنگنده‌های آمریکایی را بگنجاند و وزارت خارجه آمریکا نیز تلاش می‌کنند اعضای کنگره را متقاعد کند که این قراردادها در راستای منافع واشنگتن است.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید