نادری: نبود حریم عامل تخریب بناهای تاریخی اردکان است/ لزوم تدوین ضوابط مداخله در بافت تاریخی

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی اردکان با بیان این‌که بافت تاریخی این شهرستان باید با مشارکت بومی حفظ و نگهداری شود، گفت: ضوابط مداخله در بافت تاریخی اردکان تدوین می‌شود.

نادری: نبود حریم عامل تخریب بناهای تاریخی اردکان است/ لزوم تدوین ضوابط مداخله در بافت تاریخی

به گزارش شرکت عمرانی کارکنان در اردکان، نجمه نادری عصر امروز در نشست خبری که به منظور اعلام اولویت های پایگاه میراث فرهنگی در این شهرستان برگزار شد، با بیان این‌که حدود یک ماه است که مسئولیت را به عهده گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت اردکان به درستی و کامل شناخته و معرفی نشده است.

وی افزود: پایش بناهای ثبتی و تعیین حریم بناها و آثار ارزشمند اردکان را از جمله اولویت‌های اجرایی پایگاه میراث فرهنگی اردکان در دوره مدیریت جدید است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی اردکان استفاده از ظرفیت افراد تأثیرگذار که نسبت به شهر و محله خود احساس مسئولیت می‌کنند را از دیگر اقدامات در دستور کار دانست و گفت: اولویت بندی اقدامات شهری یکی دیگر از برنامه های پایگاه میراث است.

نادری با اشاره به اهمیت حفاظت از بافت تاریخی اردکان، تصریح کرد: تدوین و تنظیم ضوابط مداخله در بافت تاریخی را از جمله اولویت‌های اجرایی پایگاه میراث فرهنگی اردکان است.

وی با بیان این‌که حفاظت از بافت تاریخی اردکان در گرو همکاری و همراهی مردم است که باید با دستورالعمل های فنی و کارشناسی اجرایی شود، خاطرنشان کرد: گرفتن برندهای مختلف برای اردکان از دیگر اقدامات در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی در این شهرستان است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی اردکان با اشاره به این موضوع که از سال 1356 اردکان زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی پایش می‌شده ولی امروز هیچ سندی در این باره از شهر اردکان وجود ندارد، بیان کرد: گردآوری اسناد هویتی اردکان از دیگر اقدامات ضروری و در دستور کار میراث و پایگاه فرهنگی اردکان است.

نادری با بیان این‌که ایجاد مرکز اسناد میراث فرهنگی در شهرستان اردکان را ضروری دانست و بیان کرد: راهکارهای مرمتی و مشارکتی نیز باید برای حراست از بافت تاریخی اردکان تدوین و تنظیم شود.

وی عنوان کرد: پایش بناهای ثبتی یکی دیگر از اقداماتی است که در این پایگاه انجام می‌شود و الان در شهرستان اردکان 252 بنای ثبتی وجود دارد و تاکنون متاسفانه علیرغم اینکه اقداماتی برای حفظ بنا صورت گرفته اما برخی بی‌توجهی‌ها به حریم آثار ثبتی خسارات زیادی به این آثار وارد کرده است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی اردکان در ادامه با بیان این‌که برگشت به راهکارهای سنتی و بومی از جمله اقدامات لازم برای نگهداری از بافت تاریخی است، گفت: بافت تاریخی اردکان باید توسط مردم این شهرستان حفاظت و نگهداری شود.

نادری استفاده از ظرفیت‌های بومی و نخبگانی اردکان برای حفاظت از بافت و بناهای تاریخی این شهرستان را ضروری دانست و بیان کرد: راه‌اندازی مجدد آزمایشگاه خاک پایگاه اردکان از دیگر برنامه های میان مدت است.

وی در پایان راه‌اندازی دفاتر بازآفرینی و تسهیل گری یکی دیگر را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر این مهم انجام شود فرآیند مشارکت پذیری تسهیل تر می شود.

پایان پیام/الف

 

دیدگاهتان را بنویسید