نارضایتی پاشینیان از نتایج مذاکرات درباره کریدور لاچین

نخست‌وزیر ارمنستان ضمن ابراز نارضایتی از نتایج مذاکرات در مسکو درباره رفع انسداد کریدور لاچین، گفت ایروان به گفت‌و‌گو با شرکای روس برای حل این وضعیت ادامه خواهد داد.

نارضایتی پاشینیان از نتایج مذاکرات درباره کریدور لاچین

به گزارش گروه بین‌الملل شرکت عمرانی کارکنان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از نتایج مذاکرات ۲۵ مه (چهارم خرداد) در مسکو درباره رفع انسداد کریدور لاچین ابراز نارضایتی کرد. 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، او دوشنبه در پارلمان ارمنستان گفت: متذکر می‌شوم که یکی از موضوعات مورد بحث به وضعیت انسانی فعلی در قره‌باغ و انسداد غیرقانونی کریدور لاچین مرتبط بود. ما درباره این موضوع با همکاران روس خود گفت‌وگو کرده‌ایم.  

مذاکرات صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر برگزار شده اما به گفته ایروان، همچنان محاصره  بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین توسط باکو ادامه دارد.

پاشینیان در اشاره به نشست‌های مسکو گفت: نمی‌توانم بگویم نتایج گفت‌وگوها رضایت‌بخش است. بسیار ناراحت‌کننده است که انسداد کریدور لاچین با وجود حضور نیروهای حافظ صلح روسیه صورت گرفت ما به گفت‌و‌گو با شرکای روس خود برای حل این وضعیت ادامه خواهیم داد. 

نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند. 

در ادامه تلاش‌های مسکو برای برقراری صلح بین این دو همسایه، پنجشنبه (۲۵ مه) ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه میزبان نشست مشترک سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو بود. نشست‌های مسکو که در قالب‌های دو جانبه و سه‌جانبه بین سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه انجام شد، بدون امضای توافق خاصی پایان یافت اما طرف‌ها موافقت کردند نشست‌های جدید سه‌جانبه مقامات این هفته هم برگزار شود.

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار سه‌جانبه پنجشنبه با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در مسکو گفت وضعیت قره‌باغ کوهستانی در حال حرکت به سمت حل مناقشه است.

پوتین گفت: در کل به نظر من با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات که هنوز کم نیستند، اوضاع به سمت سازش پیش می‌رود. یکی از این حوزه‌ها کار بر روی ارتباطات حمل‌ونقل است.

 

به گفته  «میخاییل گالوزین» معاون وزیر خارجه روسیه دستیابی به معاهده صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تا حد زیادی به پیشرفت همه جنبه‌های عادی‌سازی از جمله بازگشایی ارتباطات حمل‌ونقل و اقتصادی بستگی دارد.

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

به‌رغم آتش‌بس، این دو کشور همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

کرملین بارها تاکید کرده اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین چندی قبل در این زمینه گفت: «روسیه به طور کامل به اسناد سه‌جانبه‌ای که دو سال پیش امضا شد پایبند است. آن‌ها مبنایی غیرقابل انکار برای حل‌وفصل اختلافات است و برای رسیدن به صلح باید مسیری را دنبال کنیم که پیش‌تر توافق شده بود».

پایان پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید